Makeutus ja kaloritSulje

Sokeri on virvoitusjuomien yleisin makeutusaine. Appelsiinivirvoitusjuomien sokeripitoisuus on noin 10 grammaa desilitrassa eli sama kuin esimerkiksi hedelmistä puristetuissa täysmehuissa ja tuoremehuissa, vaikka niihin ei ole lisätty sokeria. Kyse ei ole sattumasta, sillä ihminen pitää luonnostaan hyvänmakuisena juomaa, jonka sokeripitoisuus on juuri mainittu.

Sokerilla makeutetut virvoitusjuomat sisältävät energiaa suunnilleen saman verran kuin rasvaton maito. Kevytjuomissa ei ole käytännöllisesti katsoen lainkaan energiaa. Siksi kevytjuomat sopivat hyvin henkilöille, jotka haluavat vähentää energian saantiaan. Niissä käytetyimpiä makeuttajia ovat aspartaami ja asesulfaami K, joko yhdessä tai erikseen.

Juomien energiapitoisuuksia

kJ/dl kcal/dl
Valkoviini, makea 405 97
Punaviini 295 70
Valkoviini, kuiva 287 69
Siideri, makea 213 51
Kevytmaito 199 47
Olut 4,5 til.-% 178 43
Olut 5,5 til.-% 169 40
Virvoitusjuoma 156 37
Rasvaton maito 148 35
Siideri, kevyt 118 28
Olut <2,8 til.-% 81 19
Kivennäisvesi 0 0

Lähde: Fineli, elintarvikkeiden koostumustietopankki. Tiedot haettu 27.9.2016

Makeutusaineiden turvallisuus on testattu huolellisesti lisäaineille asetettujen vaatimusten mukaisesti. Esimerkiksi aspartaami on yksi maailman eniten tutkituista lisäaineista, ja sen käyttö on yleistä monissa elintarvikeryhmissä.

Makeutusperusteisesti tarkasteltuna kevytjuomat kasvattavat trendinomaisesti suosiotaan. Noin kolmannes Suomessa juoduista virvoitusjuomista on nykyisin sokerittomia.

Jatkuva happohyökkäys on haitaksi hampaille

Kaikki sokeria tai muita hiilihydraatteja sisältävät juomat ja ruoat laukaisevat hampaiden reikiintymistä edistävän happohyökkäyksen. Juoman tai ruoan sisältämän sokerin määrällä ei sinänsä ole merkitystä. Jo parin prosentin sokeripitoisuus (esimerkiksi kuppi teetä ja kaksi palaa sokeria) saa aikaan happohyökkäyksen. Nesteenä nautittu sokeri on nopeasti huuhtoutuvana kuitenkin vähemmän haitallista kuin esimerkiksi pidempään suussa viipyvä jogurtti tai makeinen.