Olut ja ruokaSulje

Olut on mitä sopivin ruokajuoma, niin aperitiivina, pääruoan palanpainikkeena kuin kautta aterian. Oikein valittu olut saa monet ruokalajit parhaimmilleen, erinomaiseksi makuelämykseksi.

Aperitiiviksi ja makuhermojen aukaisuun sopii vaalea hyvin humaloitu pohjahiivaolut. Alkuruoan kanssa sopii usein kevyt lager. Pääruoan kanssa käytetään ruokalajiin sopivaa olutta: kalan ja siipikarjan kanssa kevyttä ja vaaleaa, ja lihan kanssa kenties tuhtia ja tummempaa olutta. Olut antaa siivet voimakkaalle makuelämykselle, mausteiselle ja tuliselle ruoalle, mutta maustaa myös hentoja makuja, kuten rapuja. Makea portteri jälkiruoan tai kahvin kanssa päättää hyvän aterian.

Oluen koostumus ja maku edesauttavat myös hyvän ruoan syntymistä. Olut kuohkeuttaa monet taikinat, kuten pannukakku- tai leipätaikinat, sekä sopii ruokiin, patoihin ja kastikkeisiin, esimerkiksi laakerinlehden, timjamin, mausteneilikan, inkiväärin ja maustepippurin makua korostamaan. Olutmarinadi edistää lihan mureutumista.

Tutkimuksen mukaan olut sopii suomalaisten mielestä parhaiten nautittavaksi ruoka-, seurustelu- sekä saunajuomana. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto selvitti syksyllä 2011 suomalaisten juomatottumuksia.

Lue lisää tiedotteesta