Long DrinkSulje

Long drink -juomat ovat syntyperältään ilmeisen suomalaiskansallisia tuotteita. Juoma tuli markkinoille Helsingin olympialaisiin vuonna 1952. Juomaa oli tarkoitus valmistaa vain olympialaisten ajan, mutta suomalaiset ihastuivat juomaan niin, että myyntiä jatkettiin kisojen jälkeen. Juoma tuli valtakunnalliseen myyntiin Alkon myymälöihin.

1970-luvun puolivälistä lähtien long drink -juomien vuotuiset kokonaismarkkinat Suomessa vaihtelivat 15−20 miljoonan litran suuruusluokassa, kunnes 2000-luvun puolivälissä markkina alkoi kasvaa. Nykyisin long drink -juomien menekki on reilut 40 miljoonaa litraa.

Long drink -juomia on kahdenlaisia. Päivittäistavarakaupoissa myydään alle 4,7-tilavuusprosenttisia käymisteitse valmistettuja long drink -juomia, ja Alkossa tätä vahvempia tislattua alkoholia sisältäviä juomasekoituksia.