Joka kymmenes olutlitra tuodaan ulkomailta, olutveron alennus jäi puolitiehenSulje

Olutta tuotiin omaan käyttöön ulkomailta reilut 42 miljoonaa litraa, kertoo TNS Gallupin nyt koko vuoden jatkunut yksityistuontiseuranta. Tulokset vapusta 2004 vappuun 2005 ovat valmistuneet ja kertovat suomalaisten alkoholituomisten merkittävästä kasvusta Viron Euroopan Unioniin liittymisen jälkeen. Tutkimus aloitettiin vuosi sitten seuraamaan yksityistuonnin kehitystä viikoittain. Kokonaisuudessaan tulokset perustuvat yhteensä 23 517 toteutettuun haastatteluun. Suomalainen olut ei pysty pitkään kilpailemaan ulkomaisen hintatason kanssa nykyisellä verotasolla. Olutvero tulisi puolittaa nykyisestä, jotta vältettäisiin kotimaisen panimoteollisuuden kuihtuminen.

Tuoreiden tutkimustulosten mukaan suomalaiset kertoivat tuoneensa 42,4 miljoonaa litraa olutta omaan käyttöönsä ulkomaanmatkoiltaan, pääosin Virosta ja laivoilta. Valtiolta jäi saamatta verotuloja 50 miljoonaa euroa. Lisättynä Panimoliiton tilastoihin, suomalaiset kuluttivat olutta yhteensä 461,4 miljoonaa litraa vapusta 2004 vappuun 2005 ulottuvalla ajanjaksolla. Lähes joka kymmenes olutlitra oli ulkomailta tuotua. Vuonna 2003 olutta tuotiin vain 27,1 miljoonaa litraa. Kaikista alkoholijuomista olutta tuodaan ulkomailta määrällisesti eniten. Tuotu olut on lähes aina vahvaa olutta. Vahvan oluen myynti Suomessa onkin romahtanut.

Oluen lisäksi siideriä tuotiin 5,7 miljoonaa litraa ja long drink -juomia 4,5 miljoonaa litraa. Mietoja viinejä tuotiin 7,6 miljoonaa litraa, välituotteita 2,9 miljoonaa litraa ja väkeviä alkoholijuomia yhteensä 13,5 miljoonaa litraa vuoden mittaisella seurantajaksolla.

Panimoliiton TNS Gallupilla teettämää seurantatutkimusta voidaan perustellusti pitää luotettavimpana tällä hetkellä olemassa olevana tutkimuksena alkoholijuomien yksityistuonnista. Tutkimuksessa on viikoittain haastateltu puhelimitse 500 vastaajaa, ja yhteensä haastatteluja on vuoden aikana tehty 23 517. Silti tutkimustulokset eivät sisällä alkoholijuomien organisoitua harmaatuontia ja laitonta myyntiä. Vastaajilla on myös taipumus vähätellä kulutustaan alkoholiin liittyvissä kysymyksissä. Todellinen tuonti on siis todennäköisesti vieläkin suurempaa.

Suurin osa oluen hinnasta on veroa, olutveron puolitus ainoa ratkaisu
Kotimaan olutmyynti kilpailee suoraan yksityistuontia vastaan. Tarvittavaan hinnanalennukseen ei vuonna 2004 maaliskuussa toteutettu olutveron kevennys riittänyt. Lopun tarvittavasta alennuksesta ovat maksaneet kauppa ja panimot. Oluen hinnasta saattaa kampanjoissa olla yli 80 – 90 % pelkkiä veroja. Esimerkiksi 5,95 € hintaisesta 12 pullon monipakkauksesta jää panttien ja verojen jälkeen 1,1 senttiä pullolta kaupan ja panimon jaettavaksi. On selvää, ettei tällainen hinnoittelu elätä pitkään kotimaista panimoteollisuutta, eikä hyödytä myöskään kauppaa. Vaarana on nyt kokonaisen modernin ja tuhansia työllistävän kotimaisen teollisuudenalan kuihtuminen. Kuitenkin, mikäli oluen hinta olisi Suomessa nykyistä korkeampi, tuotaisiin sitä ulkomailta vieläkin enemmän kuin nyt.

Viime vuonna toteutettu alkoholiverotuksen kevennys painottui väkeviin juomiin. Verotuksen painopistettä tulisi nyt muuttaa miedompien juomien suuntaan puolittamalla nykyinen olutvero. Tällä olisi myönteisiä taloudellisia ja terveysvaikutuksia.

Toimitusjohtaja Timo Jaatinen, p. (09) 1488 71 (ETL vaihde)
Tutkimusjohtaja Juhani Pehkonen, TNS Gallup Oy p. (09) 6135 0503, GSM 040 557 2393

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen teollisuuden edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, Nokian Panimo Oy, Olvi Oyj ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toimii Elintarviketeollisuusliitto ry:n yhteydessä, ja se edustaa maamme jalostusarvoltaan neljänneksi suurinta elintarviketeollisuuden alaa.