BlogiSulje

Kuluttaja päättäköön – lonkerojaottelu joutaa romukoppaan

Euroopan unionin jäsenyys salli aikoinaan siiderien ja long drink -juomien eli lonkeroiden myymisen ruokakaupoissa. Ruokakaupoissa myytävien juomien pitää olla käymisteitse valmistettuja ja alle 4,7 tilavuusprosentin vahvuisia. Tämä tarkoittaa, että vuodesta 1995 lähtien myös ruokakaupoissa on voinut myydä alkoholisekoituksia, jos ne ovat viinipohjaisia. Siksi myös lonkero valmistetaan päivittäistavarakauppaan viinipohjaisena ja alkuperäisen reseptin mukaisesti valmistettua gin-pohjaista lonkeroa… Lue lisää…

Cin cin – Italia on alkoholipolitiikan mallimaa

Suomalaiset ovat alkoholinkulutuksessa eurooppalaisen keskitason alapuolella. Alkoholipolitiikka on Suomessa EU:n kireintä ja haittoja meillä on siinä kuin muuallakin. Suomessa on EU:n korkein olutvero. Mistä löytyy se eurooppalainen mallimaa, josta hakea esimerkkiä onnistuneesta alkoholipolitiikasta? Italiaa ja Ranskaa voisi pitää hyvinkin toisiaan vastaavina juomakulttuurin osalta. Molemmissa maissa on vahva viininviljelyn perinne ja varsin arvostettu ruokakulttuuri. Hyvä juoma… Lue lisää…

Ennustaminen on vaikeaa – eikä tulevan alkoholilain vaikutukset tee poikkeusta

Hallituksen esittelemän uuden alkoholilain myötä Suomessa otetaan maltillisia askeleita kohti eurooppalaisempaa sääntelyä. Tämän pienempiä vapauttavia askeleita ei juurikaan voi enää ottaa. Merkittävin muutos on ruokakaupan alkoholirajan nostaminen 0,8-til.-%. Jatkossa kuluttaja voi halutessaan ostaa alkoholipitoisuudeltaan 5,5-til.-% vahvuiset oluet ja lonkerot ruokaostosten yhteydessä samasta myymälästä. Esityksen tulevista vaikutuksista kuluttajille, yhteiskunnalle ja elinkeinoille on tehty erilaisia arvioita. Mitä… Lue lisää…

Alkoholipolitiikkaa saksalaisittain – malliksi meillekin?

Saksalainen oluen puhtauslaki, Reinheitsgebot, luotiin 500 vuotta sitten. Tuolloin olut oli turvallisempi juomavaihtoehto kuin vesi ja puhtauslain haluttiin takaavan oluen turvallinen laatu. Saksa on edelleen vahva olutmaa, jossa omaa juomakulttuuria vaalitaan ja sitä arvostetaan. Saksassa on EU:n vaatima oluen minimivero 9 senttiä per litra keskioluen vahvuiselle oluelle. Mainontaa ei ole rajoitettu; ala on toki tehnyt… Lue lisää…

Mikä uuden alkoholilain myötä muuttuu – vai muuttuuko mikään?

Hallituksen esitysluonnos alkoholilaiksi pitää sisällään neljä mielenkiintoista uudistusta ja tukun pienempiä – lähinnä vanhentuneiden pykälien päivittämisesityksiä. Ruokakaupasta saa jatkossa aavistuksen vahvempaa olutta, mutta edelleen yli 5,5 til.-% vahvuiset oluet jätetään kilpailun ulkopuolelle valtion viinamonopolin myyntiin. Vuodesta 1995 ruokakaupasta on voinut ostaa myös valmiiksi sekoitettuja juomia, kunhan alkoholi on ollut käymisteitse valmistettua. Nyt tästä vaikeasti valvottavasta rajoituksesta… Lue lisää…