Toimitusjohtajan blogiSulje

Hallitsematon matkustajatuonnin kasvu ei ratkea itsestään

THL:n tuoreimman puhelinhaastattelututkimuksen  (http://www.julkari.fi/handle/10024/131997)  mukaan oluen, lonkeron ja siiderin – eli panimojuomien – matkustajatuonti on kaikkien aikojen huipussaan. Panimotuotteet ovat litramäärisesti rajakaupan tuoduin juomaryhmä lähes 60 miljoonan litran kokonaismäärällä. Alkoholiveron kiristystä ovat viimeksi vaatineet kristillisdemokraatit, jotka myös vastustavat alkoholilakiin tehtyjä muutoksia, joilla pyritään kilpailua kotimarkkinoilla kasvattamaan ja rajakauppaa vähentämään. Kuka tällaisesta politiikasta hyötyy? Päinvastoin kuin annetaan… Lue lisää…

Tiesitkö? Myös Espanja on olutmaa

Olisiko suomalaisten lomakohteena suosima Espanja mallimaa, josta katsoa esimerkkiä alkoholipolitiikkaan? Espanjassa alkoholin verotuksessa on huolehdittu kilpailukyvystä, eikä hallitsematon verotulojen menetys naapurimaille ole maan alkoholipolitiikan ongelma. Tilastoimaton kulutus on alle puolet Suomen määrästä ja koostuu pääasiassa kotivalmistuksesta. Rajakauppaa ei puhelinhaastatteluin arvioida, eikä rajalle ole palkattu lisähenkilöstöä alkoholin tuontia vahtimaan. Ongelmaa ei ole, koska sitä ei ole… Lue lisää…

Kuva suomalaisesta viinanhimoisesta kuluttajasta on väärä

Yleinen suomalaista alkoholipolitiikkaa ohjaava väite on, että parempi saatavuus aina lisää kulutusta. Kauppojen aukiolojen vapautuminen viime vuoden alussa toi alkoholin myyntiin lisäaikaa muutaman tunnin viikossa. Lisäksi alkuvuonna oli yksi myyntipäivä enemmän kuin edellisvuonna. Vuosi 2016 on hyvä käytännön kokeilu paljon käytetylle teesille. Moni terveysjärjestö näkikin tässä jo uhkaavan juomakulttuurin tuhon sarastuksen (http://www.hs.fi/talous/art-2000002926103.html). Tuoreimpien Valviran tilastojen… Lue lisää…

Alkoholimainonta tärkeä osa panimoiden elinkeinovapautta

Mietojen alkoholijuomien mainontaa vapautettiin Euroopan unionin jäsenyyden myötä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimusten mukaan nuorten alkoholinkäyttö on vähentynyt koko 2000-luvun merkittävästi. Mainontaa vapautettiin ja juomakulttuurin positiivinen kehitys alkoivat siis lähes samaan aikaan. Kasvavat sukupolvet ovat edeltäjiään fiksumpia. Yhtä selittävää tekijää nuorten alkoholinkulutuksen vähenemiselle ei ole. Ehkä piilotteleva juomakulttuuri kasvatti aikoinaan alkoholiin kiellettynä hedelmänä suhtautuvia nuoria,… Lue lisää…

Kuluttaja päättäköön – lonkerojaottelu joutaa romukoppaan

Euroopan unionin jäsenyys salli aikoinaan siiderien ja long drink -juomien eli lonkeroiden myymisen ruokakaupoissa. Ruokakaupoissa myytävien juomien pitää olla käymisteitse valmistettuja ja alle 4,7 tilavuusprosentin vahvuisia. Tämä tarkoittaa, että vuodesta 1995 lähtien myös ruokakaupoissa on voinut myydä alkoholisekoituksia, jos ne ovat viinipohjaisia. Siksi myös lonkero valmistetaan päivittäistavarakauppaan viinipohjaisena ja alkuperäisen reseptin mukaisesti valmistettua gin-pohjaista lonkeroa… Lue lisää…