BlogiSulje

Suomella ei ole varaa nostaa olutveroa

Nyt kun eduskuntavaalit on pidetty, tulevien hallitusneuvottelijoiden on otettava kantaa alkoholin, erityisesti oluen, verotukseen. Suomen olutvero on EU:n korkein ja Viroon verrattuna yli kaksinkertainen. Virossa uusi hallitus on jo sopinut valmisteverojen alentamisesta, mikä tarkoittaa hyvin todennäköisesti myös alkoholiveron laskua. Jos juomien hintaero Viron ja Suomen välillä kasvaa, alkoholin matkustajatuonti erittäin todennäköisesti lisääntyy. Silloin alkoholiverojen tuotto… Lue lisää…

Hallitsematon matkustajatuonnin kasvu ei ratkea itsestään

THL:n tuoreimman puhelinhaastattelututkimuksen  (http://www.julkari.fi/handle/10024/131997)  mukaan oluen, lonkeron ja siiderin – eli panimojuomien – matkustajatuonti on kaikkien aikojen huipussaan. Panimotuotteet ovat litramäärisesti rajakaupan tuoduin juomaryhmä lähes 60 miljoonan litran kokonaismäärällä. Alkoholiveron kiristystä ovat viimeksi vaatineet kristillisdemokraatit, jotka myös vastustavat alkoholilakiin tehtyjä muutoksia, joilla pyritään kilpailua kotimarkkinoilla kasvattamaan ja rajakauppaa vähentämään. Kuka tällaisesta politiikasta hyötyy? Päinvastoin kuin annetaan… Lue lisää…

Tiesitkö? Myös Espanja on olutmaa

Olisiko suomalaisten lomakohteena suosima Espanja mallimaa, josta katsoa esimerkkiä alkoholipolitiikkaan? Espanjassa alkoholin verotuksessa on huolehdittu kilpailukyvystä, eikä hallitsematon verotulojen menetys naapurimaille ole maan alkoholipolitiikan ongelma. Tilastoimaton kulutus on alle puolet Suomen määrästä ja koostuu pääasiassa kotivalmistuksesta. Rajakauppaa ei puhelinhaastatteluin arvioida, eikä rajalle ole palkattu lisähenkilöstöä alkoholin tuontia vahtimaan. Ongelmaa ei ole, koska sitä ei ole… Lue lisää…

Kuva suomalaisesta viinanhimoisesta kuluttajasta on väärä

Yleinen suomalaista alkoholipolitiikkaa ohjaava väite on, että parempi saatavuus aina lisää kulutusta. Kauppojen aukiolojen vapautuminen viime vuoden alussa toi alkoholin myyntiin lisäaikaa muutaman tunnin viikossa. Lisäksi alkuvuonna oli yksi myyntipäivä enemmän kuin edellisvuonna. Vuosi 2016 on hyvä käytännön kokeilu paljon käytetylle teesille. Moni terveysjärjestö näkikin tässä jo uhkaavan juomakulttuurin tuhon sarastuksen (http://www.hs.fi/talous/art-2000002926103.html). Tuoreimpien Valviran tilastojen… Lue lisää…

Alkoholimainonta tärkeä osa panimoiden elinkeinovapautta

Mietojen alkoholijuomien mainontaa vapautettiin Euroopan unionin jäsenyyden myötä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimusten mukaan nuorten alkoholinkäyttö on vähentynyt koko 2000-luvun merkittävästi. Mainontaa vapautettiin ja juomakulttuurin positiivinen kehitys alkoivat siis lähes samaan aikaan. Kasvavat sukupolvet ovat edeltäjiään fiksumpia. Yhtä selittävää tekijää nuorten alkoholinkulutuksen vähenemiselle ei ole. Ehkä piilotteleva juomakulttuuri kasvatti aikoinaan alkoholiin kiellettynä hedelmänä suhtautuvia nuoria,… Lue lisää…