Alkoholiveron korotus kiihdytti olutmyyntiäSulje

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten kotimaanmyynti 1.1.2009–30.9.2009

Kesän juomamyynti oli kokonaisuutena positiivinen. Tammi-syyskuun välisellä ajanjaksolla juomamyynti kasvoi 1,9 prosenttia vuoden takaisesta. Oluen myyntiä kasvatti syyskuun lopussa kuitenkin erityisesti lokakuun alussa tulossa ollut alkoholiveron nosto. Kaupat ostivat sisään olutta vanhalla verokannalla. Olutmyynti kasvoi 5 prosenttia ja long drink -juomien myynti 14,2 prosenttia. Alkoholittomien juomien ja siiderin myynti laskivat.

Syyskuun loppuun mennessä olutta, siideriä, long drink -juomia, virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä myytiin Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton tilaston mukaan yhteensä 632,5 miljoonaa litraa. Viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna juomia myytiin 11,9 miljoonaa litraa eli 1,9 prosenttia enemmän.

Oluen myynti kiihtyi syyskuun loppuun mennessä 5 prosentin kasvuun. Yhteensä olutta myytiin tammi-syyskuun aikana 323,8 miljoonaa litraa, joka oli 15,3 miljoonaa litraa enemmän kuin viime vuonna. Tilastot kertovat panimolta kaupalle myytyjen litrojen määrän, ja niissä näkyi nyt selkeästi kuun vaihteessa tulossa ollut alkoholiveron 10 prosentin nosto. Kaupat ostivat sisään olutta vanhalla verokannalla.

Long drink -juomien myynti kasvoi kolmannen vuosineljänneksen loppuun mennessä 4,0 miljoonaa litraa, kun taas siiderimyynti laski 3,3 miljoonaa litraa. Long drink -juomia myytiin yhteensä 32,5 miljoonaa litraa, eli 14,2 prosenttia viimevuotista enemmän. Siideriä myytiin 25,5 miljoonaa litraa. Siiderimyynti laski 11,5 prosenttia.

Virvoitusjuomia myytiin yhteensä 204,1 miljoonaa litraa. Syyskuun loppuun mennessä virvoitusjuomamyynti pysytteli lähes viime vuoden tasolla, muutos oli -0,1 prosenttia. Kivennäisvesien myynti laski 4 miljoonaa litraa päätyen 46,5 miljoonaan litraan. Laskua oli 7,9 prosenttia vuoden takaisesta.

”Toistuvat alkoholiveron korotukset, matkailijatuonnin kasvu, tiukka kilpailutilanne ja nyt budjettiriihessä ehdotettu huomattava virvoitusjuomaveron nosto puristavat panimoteollisuutta usealta suunnalta. Elinkeinon toimintaedellytykset ovat kaventuneet alalla, joka on merkittävä työllistäjä ja veronmaksaja Suomessa. Panimoteollisuus työllistää suoraan yli 2 000 henkeä ja välillisesti yli 30 000 henkeä koko tuotanto- ja jakeluketjussa,” sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Tero Kallio.

”Työllistävä vaikutus olisi vieläkin merkittävämpi, jos suurempi osuus oluesta nautittaisiin ravintoloissa. Nyt ravintolamyynnin osuus on alle 18 prosenttia, kun se Euroopassa on keskimäärin 40 %,” Kallio lisää.

KOTIMAANMYYNTI 1.1.2009 – 30.9.2009

Juoma 2009
Muutos
Muutos
Olut 323,8 308,5 15,3 5,0
Siideri 25,5 28,8 -3,3 -11,2
Long Drinkit 32,5 28,4 4,0 14,2
Virvoitusjuomat 204,1 204,3 -0,2 -0,1
Kivennäisvedet 46,5 50,5 -4,0 -7,9
Myynti yhteensä 632,5 620,6 11,9 1,9

Lähde: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset. Tilasto ei sisällä Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ulkopuolisten toimijoiden myyntilukuja eikä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia.

Viestintäpäällikkö Katri Tuulensuu, p. (09) 148 871 (ETL vaihde), GSM 040 777 1938
Toimitusjohtaja Tero Kallio, p. (09) 1488 71 (ETL vaihde), GSM 040 729 4513

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen teollisuuden edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, Nokian Panimo Oy, Olvi Oyj ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toimii Elintarviketeollisuusliitto ry:n yhteydessä, ja se edustaa maamme jalostusarvoltaan kolmanneksi suurinta elintarviketeollisuuden alaa.