Alkoholin matkustajatuonti väheni viimeisen 12 kuukauden aikana, savukkeiden tuonti kasvussaSulje

TNS Gallupin viikoittain tekemien haastattelujen mukaan alkoholijuomien litramääräinen matkustajatuonti oli lokakuu 2010 – syyskuu 2011 välisen vuoden mittaisen jakson aikana runsas 60 miljoonaa litraa, missä oli vähennystä edellisvuoteen viisi prosenttia. Matkustajat toivat tänä aikana Suomeen mietoja viinejä noin neljänneksen enemmän kuin viime vuonna, siiderin tuonti lisääntyi neljä prosenttia ja väkevöityjen viinien tuonti kaksi prosenttia. Matkustajien tuoma väkevien juomien määrä väheni viidenneksen, oluen määrä 13 prosenttia ja long drink-juomien määrä neljä prosenttia. Viime vuosina mietojen viinien maahantuonti on ollut jatkuvassa kasvussa ja väkevien alkoholijuomien tuonti puolestaan laskussa. Muissa juomaryhmissä ei ole havaittavissa merkittävää kasvu- tai laskutrendiä.

Puhtaaksi alkoholiksi muunnettuna matkustajatuonti oli tämän viimeksi kuluneen vuoden mittaisen jakson aikana yhdeksän prosenttia pienempi kuin edellisenä vastaavana kautena. Kaikesta matkustajien tuomasta alkoholista lähes puolet tuodaan väkevinä alkoholijuomina.

Matkustajien maahantuomien savukkeiden määrä kasvoi lokakuu 2010-syyskuu 2011 välisenä aikana viidellä prosentilla verrattuna edelliseen vastaavaan ajanjaksoon. Nuuskan matkustajatuonti sen sijaan väheni runsaalla 10 prosentilla. Matkustajat ilmoittivat tuoneensa tänä aikana maahan vajaat 700 miljoonaa savuketta ja runsaat kuusi miljoonaa rasiaa nuuskaa.

Matkustajatuontiseurantatutkimus on toteutettu Alkon, Alkoholijuomateollisuusyhdistyksen, Kaupan Liiton, Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa:n, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton, Päivittäistavarakaupan, Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston – Valviran, Suomen Alkoholijuomakauppayhdistyksen, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen – THL:n, Valtiovarainministeriön sekä Tupakkateollisuusliiton toimeksiannosta. Tiedot kerätään haastattelemalla puhelimitse viikoittain 500 henkilöä.

Lisätietoja:
Lennart Wahlfors, tietohallintopäällikkö, Valvira, puh (09) 7729 2417, 050 324 9704
Esa Österberg, erikoistutkija, THL, puh, 0400 417 514
Elina Ussa toimitusjohtaja, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry, puh, (09) 1488 7407, 045 269 7711
Karri Kunnas, toimialapäällikkö, Elintarviketeollisuusliiton Alkoholijuomateollisuusyhdistys, puh (09) 1488 7224, 040 161 5443
Susanna Heikkinen, tiedottaja, Suomen alkoholijuomakauppayhdistys, puh 040 588 1067
Osmo Laine, toimitusjohtaja, Päivittäistavarakauppa ry, puh 1728 6111, 0500 448 986
Paavo Heiskanen, asiamies, Tupakkateollisuusliitto r.y., puh (09) 622 0410, 045 318 6650

Katso miten tuontiolut vaikuttaa Suomeen ja suomalaisiin: www.kaljaralli.fi