Alkoholin matkustajatuonti jokseenkin ennallaanSulje

TNS Gallupin viikoittain tekemien haastattelujen mukaan alkoholijuomien litramääräinen matkustajatuonti oli 64,8 miljoonaa litraa, missä oli lisäystä edellisvuoteen 3 prosenttia. Matkustajat toivat vuonna 2010 Suomeen long drink juomia 30 prosenttia enemmän kuin vuonna 2009. Viinien tuonti lisääntyi 17 prosenttia ja siiderin 4 prosenttia. Matkustajien tuoma olutmäärä väheni 7 prosenttia. Välituotteiden (väkevöidyt viinit) maahantuonti väheni 5 prosenttia ja väkevien 4 prosenttia.

Puhtaaksi alkoholiksi muunnettuna matkustajatuonti oli vuonna 2010 puoli prosenttia suurempi kuin vuonna 2009. Kaiken kaikkiaan suomalaiset matkustajat toivat Suomeen vuonna 2010 alkoholia noin 7,9 miljoonaa litraa eli noin 15 prosenttia alkoholin kokonaiskulutuksesta. Kaikesta matkustajien tuomasta alkoholista puolet tuodaan väkevinä alkoholijuomina.

Valtaosa suomalaisten maahan tuomista alkoholijuomista ostetaan yhä joko laivoilta tai Virosta. Oluesta tulee Virosta tai laivoilta 87 prosenttia. Väkevillä alkoholijuomilla vastaava osuus on 76 prosenttia ja viineillä 70 prosenttia. Vuonna 2010 laivoilta tai Virosta tuodun oluen ja väkevien alkoholijuomien määrä pysyi ennallaan. Sen sijaan tuonti muualta kuin Virosta ja laivoilta väheni.

TNS Gallupin vuosittain tekemien tutkimusten mukaan sekä alkoholijuomien kotivalmistus että salakuljetusalkoholin hankkiminen on ollut viime vuosikymmenenä vähenemässä ja tämä kehitys jatkui vuonna 2010. Laillisen ja laittoman kotivalmistuksen sekä ostetun salakuljetusalkoholin osuus on vajaa kaksi prosenttia alkoholin kokonaiskulutuksesta.

Matkustajien maahantuomien savukkeiden määrä väheni vuonna 2010 lähes viidenneksellä edellisvuoteen verrattuna, ja savukkeiden matkustajatuonti oli selvästi alhaisempi kuin kertaakaan vuonna 2006 aloitetun seurannan aikana. Vuonna 2010 matkustajat ilmoittivat tuoneensa maahan 598 miljoonaa savuketta ja 6,8 miljoonaa rasiaa nuuskaa. Nuuskan maahantuonnin seuranta aloitettiin vuonna 2009, jolloin sitä tuotiin 5,7 miljoonaa rasiaa. Enemmän kuin kaksi viidesosaa savukkeista on ostettu laivojen myymälöistä. Merkittävässä määrin savukkeita on tuotu myös Virosta ja Venäjältä.

Suomeen palaavista matkustajista 23 prosenttia ilmoitti tuonensa mukanaan jotain tupakkatuotetta, 18 prosenttia ilmoitti tuoneensa savukkeita ja 3 prosenttia nuuskaa. Kolmannes toi savukkeita yksinomaan jonkun muun henkilön käyttöön ja 13 prosenttia sekä omaan että jonkun toisen henkilön käyttöön. Tämä tarkoittaa, että suomalaiset ovat tuoneet viime vuoden aikana ainakin 200 miljoonaa savuketta jonkun toisen henkilön käyttöön. Vuosittain Suomessa myydään lähes 5 miljardia savuketta.

Matkustajatuontiseurantatutkimus on toteutettu Alkon, Alkoholijuomateollisuusyhdistyksen, Kaupan Liiton, Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa:n, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton, Päivittäistavarakaupan, Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston – Valviran, Suomen Alkoholijuomakauppayhdistyksen, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen – THL:n, Valtiovarainministeriön sekä Tupakkateollisuusliiton toimeksiannosta. Tiedot kerätään haastattelemalla puhelimitse viikoittain 500 henkilöä.

Alkoholijuomien matkustajatuonti, miljoonaa litraa

Juoma 2004
2006 2007 2008 2009 2010
Olutta 37,8 34,6 25,2 21,8 20,7 26,3 24,4