« takaisin blogiin

Alkoholimainonta tärkeä osa panimoiden elinkeinovapauttaSulje

Mietojen alkoholijuomien mainontaa vapautettiin Euroopan unionin jäsenyyden myötä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimusten mukaan nuorten alkoholinkäyttö on vähentynyt koko 2000-luvun merkittävästi. Mainontaa vapautettiin ja juomakulttuurin positiivinen kehitys alkoivat siis lähes samaan aikaan.

Kasvavat sukupolvet ovat edeltäjiään fiksumpia. Yhtä selittävää tekijää nuorten alkoholinkulutuksen vähenemiselle ei ole. Ehkä piilotteleva juomakulttuuri kasvatti aikoinaan alkoholiin kiellettynä hedelmänä suhtautuvia nuoria, joille aikuistumisriiteistä tärkein oli alkoholikokeilut?

Alkoholimainonta on olennaista elinkeinolle, joka kilpailee kypsillä markkinoilla. Mainonnan ei ole todettu lisäävän alkoholin kokonaiskulutusta, mutta sillä on vaikutusta eri tuotemerkkien välisessä kilpailussa.

Panimot rakentavat tuotteille brändiä ja pyrkivät siten saamaan lisäarvoa tuotteelle. Mainonta on tärkeää myös uusille toimijoille, jotka haluavat saattaa kuluttajien tietoisuuteen uuden tuotteen. Jos tätä mahdollisuutta ei ole, pelurit pysyvät samana. Oikeus mainontaan on siten oleellinen osa elinkeinovapautta.

Jokunen vuosi sitten Suomessa kiellettiin ulkomainonta, rajoitettiin lisää TV- ja radiomainontaa sekä luotiin kummajainen sosiaalisen median mainonnan rajoittamiseksi. Muun muassa kuluttajien positiiviset kommentit pitää sosiaalisen median kanavista poistaa. Mikä sitten on positiivinen kommentti? Se riippuu valvovan viranomaisen, Valviran mukaan siitä, mihin yhteyteen kommentti on jätetty. Selkeää ja tarkkarajaista – no ei ole! Valvira esittääkin kyseisen kohdan poistamista lainsäädännöstä vedoten sen tulkinnallisuuteen ja hankalaan valvottavuuteen.

Suomea tulkinnanvaraisempi alkoholimainonnan lainsäädäntö on – jos mahdollista – vain Ranskassa. Ranska on ainoa maa, jossa mainontaa on rajoitettu mielikuvamainonnan kiellolla. Ranskan mallista puhuttaessa tarkoitetaan siis käytännössä mielikuvamainonnan kieltoa ja niin sanottua positiivilistaa.

Ranskassa kaikkien alkoholijuomien, mietojen kuin väkevienkin, ulkomainonta, lehtimainonta ja nettimainonta on sallittua. Laki tuli voimaan jo vuonna 1991 – ja sen jälkeen onkin kiistelty siitä, mitä mielikuvamainonta oikein tarkoittaa. Tulkintojen epäselvyys jatkuu siis edelleen, vaikka lain voimaantulosta on jo 25 vuotta.

Markkinoinnin asiantuntijoiden mukaan kaikki mainonta on mielikuvamainontaa. Jos jäljelle jää vain hinnan kertominen, niin luohan jopa sekin jonkinlaisen mielikuvan tuotteesta. Kuka päättää mikä on mielikuvamainontaa ja miten se tulkitaan?

Miten Ranskan malli on sitten purrut ranskalaiseen juomakulttuuriin. Alkoholin kokonaiskulutus on Ranskassa laskenut viime vuosikymmenien aikana. Erityisesti viinin kulutus on puolittunut 1960-lukuun verrattuna. Ranska on edelleen vahvaa alkoholin kulutuksen kärkikaartia.

Mainonnan rajoituksia perusteltiin Ranskassakin nuorten ja lasten suojelemisella. Nuorten alkoholinkäyttö on Ranskassa kuitenkin lähtenyt uudelleen kasvuun vuodesta 2007 lähtien.

Alkoholimainonnan valvonta- ja lupaviranomainen Valvira esittää myös siirtymistä nykyisestä ”negatiivilistasta” Ranskan mallin ”positiivilistaan”, ja alkoholimainonnan vapauttamista väkeville juomille. Alkoholilainsäädännön tulkinnat ovat viime vuosina selkiytyneet ennenkaikkea panimoelinkeinon merkittävien panostusten tuloksena. Panimoliiton jäsenyritykset esimerkiksi tarkistuttavat ennakkoon kaikki televisiomainokset asiantuntijaraadilla. On täysin tarpeetonta lähteä kääntämään lakia päälaelleen. Sen sijaan turhan sääntelyn purkua on edelleen jatkettava. Väkevien juomien mainonta on järkevää vapauttaa samoin edellytyksin kuin mietojenkin.

Kulttuurisia muutoksia ei saada aikaiseksi temppupolitiikalla. Tarvitaan valistusta, ja positiivisten trendien tukemista. Pitkäjänteistä työtä asenteiden muokkaamiseksi oikeaan suuntaan. Nuorten muuttunutta alkoholijuomakulttuuria olisi syytä laajemminkin tutkia sen ymmärtämiseksi ja tukemiseksi.

Alkoholimainonnan monitulkintaiset rajoitukset ovat elinkeinolle hankalia toteuttaa, valvonnalle työläitä valvoa ja kulutuksen sääntelyn kannalta toisarvoisia. Hyödytöntä lainsäädäntöä joutaa purkamaan!

• Jepjep

Kiitos Elina Ussan tehokkaan toiminnan naisten juominen on lisääntynyt 1000%. 60- luvulla puolet naisista ilmoitti olevansa raittiita, tänään 4%.

Miksi te valehtelette törkeästi. 🙂

• Pekka Koivumäki

Herääkin Elina Ussan siivittämänä kysymys: Onko meillä liiankin suuri elinkeinon vapaus!?

Tällainen ilmiselvästi kansanterveyttä vastaan kohdistuva vapaus tuntuu kansalaisesta kohtuuttomalta.

• Jouko Kääriäinen

Alkoholimainonta urheilussa on Meillö hyvinkin erikoista mainontaa joka on jopa vanhoissa alkoholikulttuurista KIELLETTY. Suomen alkoholin mainonta on vielä varsin vapaamielistä ja kannattaa varmasti mietti näitä TRUMPIN ”vaihtoehtoisia totuuksia” uudelleen ennen niiden levittämistä. Esimerkiksi oluen mainonta jäähalleissa on ihan eri juttu kuin sen myynti jota säätelee ikärajat! Kyllä näitä viranomaisten selvityksiä KANNATTAA LUKEA ettei tulisi takaiskuja ihan vain OMISTA LUULOISTA. Tunne edellä ei kannata mennä, sen näki jo keskioluen vapauttamisen aikaan – riehuminen aiheuttaa aina vastareaktion jota on vaikea tyynnyttää. Viranomaisten perustelut sattavat helposti myyntiväitteet näyttämään todella TRUPIN totuuksilta!

• kaara

Rehellisten asiantuntijoiden mukaan noin miljoona suomalaista (perheet mukaanlukien) elää tilanteessa jossa pienikin alkoholinkulutuksen lisäys muodostaa huomattavan riskin elämänilanteisiin.
    Tämä ei kiinnosta pankmoita ja kauppoja jotka vähättelevät uuden lain riskejä omien bisnestensä johdosta.

Aha. 🙂

”Vahvan oluen matkustajatuonti vähenee 50 %, kokonaiskulutus kasvaa 0,5 %

Esitettyjen lakimuutosten myötä vahvan oluen, siiderin ja lonkeron matkustajatuonti Virosta vähenee puoleen (50 %). Kaikkien alkoholijuomien matkustajatuonti vähenee neljänneksen (25 %). Alkoholijuomaverojen tuotto kotimaan vähittäismyynnissä kasvaa 2,8 % eli 35 miljoonaa euroa.

Alkoholilain uudistuksen seurauksena kuluttajakäyttäytyminen muuttuu. Kulutus siirtyy väkevistä kohti miedompia alkoholijuomia ja alkoholin kokonaiskulutus absoluuttisena alkoholina kasvaa 0,5 %. Litroissa mitattuna alkoholin vähittäis- ja matkustajatuontikulutus kasvavat yhteensä noin 1,6 prosenttia eli noin 9 miljoonaa litraa. Oluen ja long drink -juomien kulutus siirtyy keskimäärin hieman nykyistä vahvempaan suuntaan. Siiderissä kulutuksen siirtyminen nykyistä vahvempiin vaihtoehtoihin tulee näkymään vähemmän. Väkevien alkoholijuomien kulutus puolestaan vähenee, mikä hillitsee absoluuttisen alkoholin kulutuksen kasvua.”

• Ei höynäytettävä

Onpa lobbaus meni hyvin perille

• Veronmaksaja

Islannissa alkoholin mainonta on kielletty ja ikärajoja noudatetaan. Kahdessa vuosikymmenessä nuorten dokaaminen tippunut murto-osaan niin että siellä on Euroopan raittein nuoriso. Ihmisoikeudet ennen päihdeteollisuuden etuja.

Italiassakin juodaan vähemmän kuin Islannissa. 🙂

• Topi

Kun raha kokoomuksen kassaan kilahtaa niin siinä viinapiru kansaan vilahtaa…

• Jaakko Tuominen

Kansan tahto on hallitusvallan perusta. 🙂

”Suomalaiset kannattavat alkoholilain keventämistä

Valtaosa suomalaisista kannattaa alkoholin myynnin vapauttamista joko esitetyllä tavalla tai lakiehdotuksessa esitettyä enemmän. Kaksi kolmesta Taloustutkimuksen kyselyn vastaajasta oli tätä mieltä. Lakiin nyt esitettyjä muutoksia piti hyvänä yli puolet (57 %). Sääntelyn tiukentamista ja keskioluen siirtämistä Alkoon kannatti sen sijaan vain 12 % vastaajista.”

• reepo

Kyllä on hunoa viinaa mitä pitää oikein mainostamalla mainostaa,että menee kaupaksi.

Lisää juoppoja,sitä kai ne viinanmyyjät haluavat.

• T.R.

Ovatko kaikki muutkin tuotteet huonoja, jos niitä pitää mainostaa? Autot, lomamatkat, musiikki, vaatteet, grillimakkara, lehdet, pankit, sosialidemokratia…?

• T.R.

Elina ei ollut syntynytkään 60-luvulla, joten tuskin hän ainakaan yksin on syypää naisten juomisen lisääntymiseen.

• Terho Ahola

SDP:n naisministeri pelasti nuorison olutmainoksilta. Siihen se sitten jäikin,tehokkaita toimia ei yritettykään tehdä. Liekö rouva ministeri saanut tai menettänyt riittävästi äänestäjiä. Mielestäni se olut sekoulu oli vain rouva ministerin oman egon nostoa. Tosin oluesta taisi tulla nuorisolle entistä kiehtovampi asia.

Kirjoita kommentti