Alkoholijuomien matkustajatuonti lisääntyi merkittävästi mutta savukkeiden väheni hiemanSulje

TNS Gallupin matkustajatuontiseurannan mukaan alkoholijuomien matkustajatuonti lisääntyi litramääräisesti 25 prosenttia vuoden 2009 tammi-elokuussa edellisvuoteen verrattuna. Alkoholijuomien litramäistä kasvua vauhditti long drink-juomien matkustajatuonnin noin 70 prosentin lisäys sekä oluen, siiderin ja välituotteiden tuonnin lisääntyminen noin neljänneksellä. Viinien tuonti lisääntyi tammi-elokuussa lähes 20 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Sadan prosentin alkoholiksi muunnettuna alkoholijuomien matkustajatuonti lisääntyi selvästi litramääräistä tuontia vähemmän eli noin 10 prosenttia. Tämä johtui siitä, että väkevien alkoholijuomien matkustajatuonti ei lisääntynyt vuoden 2009 kahden ensimmäisen kolmanneksen aikana edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.

Hieman yli puolet eli 54 prosenttia kaikesta matkustajien tuomasta alkoholista tulee maahan väkevinä alkoholijuomina. Oluena matkustajat tuovat 17 prosenttia ja mietoina viineinä hieman yli 12 prosenttia kaikesta maahan tuomastaan alkoholista. Siidereiden, long drink -juomien ja välituotteiden vastaavat osuudet ovat 5, 7 ja 5 prosenttia.

Vuoden 2005 loppupuolella alkanut alkoholin matkustajatuonnin väheneminen kääntyi nousuun heti vuoden 2008 alussa eli samaan aikaan, kun Suomessa nostettiin alkoholijuomien veroja. Tämä kasvu jatkui vuoden 2009 tammi-elokuussa tammikuussa 2009 toteutetun uuden alkoholiveron korotuksen jälkeen. Matkustajat hankkivat edelleen alkoholijuomansa pääasiassa laivoilta ja Virosta. Viroon matkustaneiden määrä on pysynyt vuoden 2009 tammi-elokuussa samalla tasolla kuin edellisvuoden vastaavana ajanjaksona.

TNS Gallupin keräämien tietojen mukaan matkustajat toivat savukkeita Suomeen 500 milj. kappaletta tammi-elokuussa 2009. Matkustajatuonnin väheni vuoden 2009 kahden ensimmäisen kolmanneksen aikana kuusi prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Vuoden 2009 alusta alkaen on kysytty myös nuuskan tuontia. Tammi-elokuun aikana matkustajat toivat maahan noin 3,5 miljoonaa rasiaa nuuskaa.

TNS Gallupin tekemän alkoholin ja savukkeiden matkustajatuontia koskevan tutkimuksen tilaajina ovat Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto (VALVIRA), Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL), Valtiovarainministeriö, Alko Oy, Elintarviketeollisuusliiton Alkoholijuomateollisuusyhdistys, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry, Päivittäistavarakauppa ry, Matkailu ja Ravintolapalvelut MaRa ry sekä Tupakkateollisuusliitto r.y. ja Suomen alkoholijuomakauppayhdistys. Tiedot kerätään viikoittain haastattelemalla puhelimitse 500 henkilöä.

Lataa tästä:

Tuontiseuranta-2009-tammi-elokuu.pdf

Savukkeet_nuuska_tammi-elokuu-2009.pdf

Lisätietoja:

Tero Kallio, toimitusjohtaja, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry, (09)1488 7407, 040 7294513
Lennart Wahlfors, tietohallintopäällikkö, VALVIRA, puh (09) 3967 2717, 050 324 9704
Esa Österberg, erikoistutkija, THL, puh 0400 417 514
Irmeli Mustonen, toimialapäällikkö, ETL, puh 0400 817 221